hyehye readers and stalkers !dah termasok kat belog ny ,ape lagi follow laa eak .and tinggalkan link korang kat shoutbox .love u all larh !

pengikut yang baek haty :)

Friday, May 6, 2011

CERPEN-fasha farishaa .

kringgg .kringgg ."fashaa ,bangon laa !dah pukul berapa dah ni ?asyik membuta je kau ni .kau takde kelas ke oi ?",pekik zetty kepada sahabat karibnya itu .mereka berkawan rapat sejak di bangku sekolah rendah lagi .pendek kata ,kemana sahaja ada fashaa ,disitu jugalah ada kembar siamnya si zetty .fashaa merupakan seorang anak yatim piatu berusia 19 tahun .hidupnya tidaklah terlalu senang .sejak kecil lagi dia telah dijaga oleh ibu angkatnya puan Anita .puan Anita merupakan seorang ibu tunggal .beliau mengambil fashaa menjadi anak angkatnya sejak sahabatnya ,iaitu ibu kepada fashaa ,meninggal dunia .sejak dari detik itulah ,fashaa dianggap seperti anak sendiri .fashaa ditatang bagai minyak yang penuh walaupun hidup mereka tidak sekaya mana .

*dibilik asrama*

fashaa masih lena dibuai mimpi walaupun telah di kejut beberapa kali oleh sahabatnya .memang kebiasaan fashaa untuk tidur semula selepas menunaikan solat subuh .matahari sudah tegak terpacak .namun ,dia masih lagi menarik selimutnya sambil memberikan senyuman tanda ejekan kepada sahabatnya itu .

"fashaa ,bangun laa oi !cepat !kau ada kelas hari ni !kau dengar tak ni ?"kata zetty .sedaya upaya ingin mengejutkan sahabatnya itu .sesaat selepas itu ,fashaa mula memberikan reaksi mengejut kepada sahabatnya ."apa tadi kau cakap zett ?aku ada kelas ?dah pukul berapa sekarang ?"bertalu-talu soalan diajukan kepada zetty .tanpa bercakap banyak ,zetty terus mencampakkan seutas jam tangan ELLE kepada fashaa .

"apa !10.30 !ouch ,mati laa aku macam ni .kau asal tak kejut aku awal-awal ?"rungutan fashaa itu langsung tidak diendahkan oleh zetty .zetty faham benar dengan kerenah dan perangai sahabatnya yang seorang itu .walaupun fasha seorang yang agak ganas ,namun ,fashaa sangat digilai oleh jejaka-jejaka di kampusnya .fashaa seorang gadis yang sangat cantik .dia memiliki kulit putih kemerah-merahan ,mata yang bulat ,bibir merah menawan dan mempunyai lesung pipit yang menambahkan lagi keayuan gadis ini .bukan itu sahaja ,fashaa jugak seorang yang bijak dan pandai berdikari .

*di dewan kuliah*

fashaa duduk bersebelahan dengan sahabat karibnya farid .farid juga merupakan sahabat fashaa sejak kecil .farid sudah dianggap sebagai 'bodyguard' kepada fashaa .kalau ada sahaja yang ingin membuli fashaa ,faridlah orang pertama yang akan berada di samping fashaa dan mempertahankan fashaa bak pahlawan handal .

"ehh makcik !kau kenapa lambat ?kau ni asyik lambat je tau .ni mesti kes bangun lambat ni .ape nak jadiklah dengan kawan aku sorang ni .nasib ada jejaka tampan lagi baik hati ni yang tolong backup kan kau .kalau tak ,memang tak boleh masok kelas dah kau hari ni",bebel farid panjang lebar .

"yela pakcik !dah habis dah bebel ?terimas laa ye da tolong patik !",seloroh fashaa sambil mencebik kearah rakannya itu .

"kau ni kan ,tak habis-habis dengan perangai kau yang tak pernah nak serious tu .pelik laa aku .dari kecik perangai kau macam tu lah jugak .sampai ke besa .da boleh jadik mak orang dah .haha",usik farid .

"ala kau ni rid ,macam tak kenal aku .relaks la .tak payah kecoh-kecoh ea .tak kan aku nak jadik hipokrit pulak kan .apa la kau ni !",ringkas sahaja jawapan yang keluar dari mulut fashaa .begitu lah dia .selalu tenang .seperti tiada apa yang berlaku .

*setelah tamat kelas ,di perkarangan pintu masuk kolej*

fasha sedang sibuk bercakap dengan sahabatnya zetty .mereka sama-sama ingin pulang ke asrama .tiba-tiba ,datang dari arah depan datang seorang lelaki yang sedang tergesa-gesa seperti ingin mengejarkan sesuatu terus melanggar fasha yangg sedang leka berbual .buku-buku yang dipegangnya tadi terus terjatuh .

"ups ,i'm sorry .saya tak perasan tadi .saya nak cepat .maafkan saya ye ."

"awak ni lain kali jalan tu ,tengok-tengok la orang .main langgar je .nasib baik buku yang jatuh .kalau saya pegang air tadi ,free-free je lencun baju saya nanti",leter fashaa panjang lebar tanpa menoleh kearah lelaki yang melanggarnya .
fashaa berlalu tanpa mengendahkan lelaki tadi .

*asrama lelaki .bilik farid*

"ehh rid ,kau kenal tak budak satu course dengan kau .budaknya cun-cun .putih ,tinggi ,and agak ganas sikit .kau kenal tak ?sape nama dia eak ?"tanya farish hakimi tanpa segan silu .

"yang mana satu ni ?budak same course ngan aku ni ramai yang cun-cun .sape nama dia ?budaknya pakai tudung ke tak ?"jawab farid kepada rakan sebiliknya itu .

"alah kau ni .kalau aku tau nama dia ,takda la aku nak susah-susah tanya kat kau .budaknya pakai tudung .manis je .cuma dia ganas .ada ke patut ,petang tadi ,aku tak sengaja la terlanggar dia .aku da mintak maaf dah .tapi ,dia blah gitu je .dia siap beleter lagi kat aku .haish ,tak pernah aku kena beleter ngan perempuan lain direct macam tu selain mak aku ."cerita farish panjang lebar .

"dengar dari cerita kau ni .aku macam tau la siapa .yang kuat membebel and yang suka beleter ,setahu aku cuma kawan baik aku .si fasha .nama dia fasha farishaa .haa ,nak dekat ngan nama kau la tuh .haha .kenapa yang kau sebok-sebok tanya sal dia ?kau dah jatuh cinta pandang pertama ke beb ?haha ."farid bertanya dengan penuh semangat .

"entah la rid .aku rasa lain macam .macam ada yang tak kena je .asyik-asyik teringat pasal budak tu .aku rasa macam nak tau banyak lagi pasal dia .and nak bekawan dengan dia .kau boleh tolong ?",terang farish kepada farid .

*keesokan harinya ,di cafe kampus*

fashaa sedang sibuk menikmati juadah minum petang bersama sahabatnya zetty .sedang asyik fashaa menjamu selera ,datang sahabatnya farid ditemani farish .farid terus duduk di hadapan fashaa dan memperkenalkan sahabatnya farish kepada fashaa .

"shaa ,ni kawan aku farish .farish hakimi .",farid memperkenalkan farish kepada fashaa .

fashaa ,hanya megukirkan senyuman dan terus menikmati juadah minum petang nya .

"shaa ,kaw ni .cuba kau berhenti kejap makan tu .ni aku nak kenalkan kawan aku ni .dia nak kenal dengan kau .dia nak minta maaf kat kau ni .",terang farid kepada sahabatnya fashaa .

"laa ,awak kenapa nak minta maaf pulak .baru kenal .awak mane buat salah apa-apa .awak nak kenal kan ?kenal laa .saya tak kesah pon .awak kawan farid ,thats mean awak automatik jadik kawan saya laa .so ,tak payah laa nak minta maaf .",ujarr fashaa sambil tersenyum .

"terima kasih sangat ye fashaa coz sudi jadi kawan saya .",ucap farish setelah lama mendiamkan diri .

sejakk peristiwa farish dibawa berjumpa dengan fashaa ,hubungan mereka menjadi bertambah mesra .segala suka dan duka mereka kongsi bersama .detik perkenalan mereka itu juga laa yang membuatkan farish sedar betapa dia sangat mencintai dan menyayangi fashaa .begitu juga fashaa yang tidak pernah mengenal erti cinta ,akhirnya ,bertukar menjadi seorang insan yang sangat menghargai cinta hatinya iaitu farish .

hubungan yang mereka bina sudah pun menjangkau usia 3 tahun .fashaa dan farish sudah mengenali hati budi masing-masing .farid pula semakin jauh dari mereka sejak mereka bersama .manakala zetty ,sudah pun mendirikan rumah tangga pada tahun ke 2 mereka bergelar mahasiswi .

*di bilik asrama farid*

farid keluar entah kemana .bukunya pula berselerak di atas meja .farish yang sedar akan dinginnya hubungan mereka cuba menjernihkan keadaan .farish mengambil inisiatif untuk mengemas bilik farid .buku-buku yang berselerak di susun rapi .sedang asyik menyusun buku ,tiba-tiba ,farish terbuka satu buka yang di dalamnya terpapar gambar buah hatinya fasyaa .

"macam mana buku fashaa boleh ada kat sini ?",farishh berbicara sendirian didalam hatinya .

farish mengambil buku itu ,dan dibawanya masuk ke biliknya .sebelum tidur ,farish berhasrat untuk melihat segala isi kandungan yang ada di dalam buku yang di sangkakan kepunyaan fashaa .

~dear buku indah ,pendengar ceritaku .aku insan hina bernama farid .aku rindu sangat saat-saat bersama cinta hati ku fashaa farishaa .kenapa semuanya kini musnah ?adakah aku terlalu bodoh kerana membiarkan insan yang aku cintai sejak dulu ,jatuh ke tangan sahabatku sendiri ?entah laa .biarlahh aku pergi membawa hati yang sudahh hancur berderai ni~
~dearr diari ,kini ,aku pergi membawa diri .membawa hati yang perit ini .biarlah mereka bahagia .aku bahagia melihat fashaa farishaa bahagia .cinta itu memang tak semestinya memiliki~

farish terus menutup buku yang baru dibacanya .rupanya ,buku itu kepunyaan farid .kini dia tahu kenapa farid berubah .kini dia tahu betapa farid mencintai fashaa .namun ,dia tidak mampu melakukan apa-apa kerana hatinya jugak sudah sangat terikat dengan insan bernama fashaa .
sejenak selepas itu ,farish terus melihat kalendar .sesaat selepas itu juga ,air matanya terus berlinangan .air mata lelaki yang keluar itu menandakan betapa sedihnya dia saat itu .

3 bulan yang lalu ,farishh kerap sakit kepala .farish mengambil keputusan untuk membuat pemeriksaan di hospital .sungguh memeranjatkan ,farish telah didapati mengidap barah otak .keadaanya sudah ditahap kritikal .doktor mengesahkan bahawa farishh hanya mampu bertahan selama 3 bulan sahaja .

farish terus memegang diari di tangannya .disamping memikirkan tempoh hayatnya yang semakin singkat .dia hanya mampu bertahan selama 2 minggu sahaja lagi .

seminggu telah berlalu dengan pantas .farish pula semakin kritikal .namun ,di hadapan sahabat-sahabtnya ,dia berpura-pura seperti tiada apa yang berlaku .

*satu petang yang suram*

farish mengajak fashaa dan farid kerumahnya memandangkan hari itu adalah hari cuti .sedang asyik menjamu selere .farish menjadi semakin lemahh .dia jatuh semasa berjalan ke dapur .lantas itu ,farid dan fashaa ,,bergegas mendapatkan farishh .

"ya allah ,ayishh ,kenapa ngan u ni .ridd ,tolong ayishh .tolong dia rid .bawak dia pegi hospital ."fashaa meraung sambil teresak-esak menangis .

"no ri rid !aku tak nak kau bawak aku pergi hospital .aku nak minta maaf kat kau rid .sebab aku ,kau hilang cinta hati kau sejak dulu .kau memang tercipta untuk fashaa rid .aku harap kau boleh jaga dia untuk aku .janji dengan aku rid .",ucap farish dengan suara yang tersekat-sekat menahan sakitt .

"sayang ,i'm sorry sebab terpaksa tinggalkan u .i'm sorry sebab tak dapat jaga u lagi .i'm sorry sebab tak dapat nak tunaikan janji i untuk jadikan u isteri i .i'm sorry sebab tak terus terang ngan u yang i sakit .percaya lah sayang ,i cintakan u sangat .and i sayangkan u sangat .terimalah farid sebagai pengganti i .sebab dia sangat mencintai u .sama macam i sayangg u .sayanngg ...",

belum sempat farish meneruskan kata-katanyaa ,fashaa ,terus memeluknya sambil menangis .

"u tak boleh pergi tinggalkan i sayang .i tak boleh hidup tanpa u .tolong jangan tinggalkan i .i sayangkan u .i tanak u pergi sayanggg !",fashaa ,meluahhkan isi hatinya sambil menangis .fashaa seakan sudah lemah melihat farish yang kian tenat .

"ashh haa du alla illa ha il lallah ,wa ash ha du anna muhammaddarasullullah .",dengan nafas yang tersekat-sekat ,farish mengucapkan kalimah itu .farish pergi menghadap illahi dihadapan fashaa dan farid .

fasha dan farid menangis meratapi pemergian insan bernama farish hakimi .upacara pengebumian dilaksanakan oleh keluarganya pada keesokan harinya .

*setelah selesai upacara pengebumian ,dibilik farid*

farid melihat sekeping sampul surat yang tertera namanya di atas mejanya .

"kehadapan sahabatku farid .disaat kau membaca surat ini ,aku sudah tiada lagi di muka bumi allah ini .aku minta maaf sebab musnahkan impian kau untuk bersama orang yang paling kau cintai .FASHAA FARISYAA .ya ,aku tahu kau amat mencintai dia .sama seperti aku .fashaa insan istimewa yang diciptakan tuhan untuk kita .terima kasih sebab kenalkan aku dengan dia dulu .
farid ,aku nak kau jaga fashaa untuk aku .hanya kau yang layak untuk dia .aku tau kau boleh membahagiakan dia .terimalah fashaa sebagai isteri kau .sarungkan cincin pemberian ku ini untuk fashaa .salam sayang ,sahabatmu farish hakimi"

farid membaca surat farish dengan penuh kesedihan .hatinya terasa pilu .namun ,dia berjanji untuk terus menjaga fasyaa seperti mana yang di pinta oleh arwah .

*setahun selepas pemergian arwah farish*

"fashaa ,i nak jemput u kejap lagi .i tunggu kat bawah tempat kerja u okay sayang ."kata farid kepada tunangnya itu .mereka di jadualkan berkahwin 2 minggu lagi .

mereka hidup bahagia bersama kenangan farish hakimi di hati mereka .mereka menjadi suami isteri yang sah pada tarikh hari kelahiran farish .

-tamat-


2 comments:

  1. wow. very impressive lar. pandai u karang cyte ehh. tak tawu pulak. :)

    ReplyDelete
  2. hahah .i maen hentam jelaa .saje2 .takde keje :)

    ReplyDelete